Ömhjärtad

RESPEKT –  att se sig själv och andra genom mim

Upplägg: Teaterföreställning & mim-workshop

Koppling till LGR & skolämnen:
Svenska / Idrott & Hälsa / Biologi / Matematik / Samhällskundskap

Mål: Med hjälp av mim och teater undersöker eleverna hur man kan våga visa vem man är.

Ålder: ÅK 4-7

Pass 1: Teaterföreställning, besök eller gästspel på er skola/i er kommun:
Eleverna ser föreställningen ÖMHJÄRTAD. Barn bedöms idag mer än någonsin: av varandra, av skolan, av samhället. Med ord, mim, komik och dramatik skapar vi en föreställning om frihet och
bedömning.

Pass 2: Introduktion i mim och ”att öppna rummet”, på er skola (50 min)
Genom en enkel övning med mim och geometri får barnen undersöka hur man kan öppna rummet och se varandra. Ordet respekt, som egentligen betyder ”att se igen, att titta närmare på varandra” kan man bokstavligen använda i dagliga livet, så man ser alla och ingen glöms bort. Vi arbetar även med hur vi visar känslor med kroppen, och på ett roligt sätt skapar vi
gemensamt korta mimnummer.

Pass 3: Temaarbete i klassen
Läraren och eleverna arbetar vidare med teman i föreställningen utifrån
Expressteaterns lärarhandledning (eller eget material).

Teaterföreställning:

Besök på Expressteatern i Malmö alternativt teaterföreställning med gästspel på er skola/i er kommun

Föreställningens längd: ca 55 min

Ömhjärtad
Ömhjärtad

MEDVERKANDE OCH PRODUKTION

av: Damron/Mallik

musik: Hugh Chandler

scenografi: Anna Sjölin

kostym: Karin Oscarsson

regi: Ed Damron

medverkande: Victoria Dedekam, Vidisha Mallik, Nanna Nore, Björn Sällqvist

producent: Kajsa Littgren

Med stöd av Kulturrådet, Malmö Kulturstöd, Region Skåne